Arena Planowania Kariery - opis koncepcji

Czym jest Arena Planowania Kariery? To symboliczny obraz możliwości kontynuowania kształcenia dla młodzieży i dorosłych po ukończeniu szkoły podstawowej oraz po uzyskaniu matury w liceach ogólnokształcących lub technikach w polskim ystemie edukacji. 34 grupy kierunków studiów oraz 33 branże zawodów (w tym jedna artystyczna podległa resortowi kultury) i ich skrócone nazwy są usytuowane w kole podzielonym na cztery obszary zawodów na wzór amerykańskiej Mapy świata pracy (por. Prediger, D. J., Swaney, K. B. (2004). Work task dimensions underlying the world of work: Research results for diverse occupational databases. Journal of Career Assessment, 12, www.act.org).

Podejmując się opracowania polskiej Areny Planowania Kariery przyjęto następujące założenia:

  1. W każdym zawodzie wykonywane są zadania odnoszące się do czterech grup przedmiotów pracy ułożone w dwóch wymiarach:
    • Dane/informacje - Idee/pomysły
    • Rzeczy/przedmioty - Ludzie
  2. Kryterium podziału świata zawodów stanowi dominujący przedmiot pracy oraz aktywność z nim związana, potrzebna do dobrego wykonania określonych zadań zawodowych czyli pracy. Każdemu obszarowi przyporządkowałam inny kolor.
  3. Każdy zawód wymaga od jednostki określonej aktywności, która „przekłada” się w okresie dorastania na wybór ulubionych zajęć w szkole lub w czasie wolnym.
  4. W każdym zawodzie przeważają zadania z jednym wiodącym przedmiotem pracy a pozostałe zadania usytuowane są w hierarchicznym porządku.
  5. Dedykowane narzędzia mogą pomóc określić preferowaną aktywność jednostki i wskazać jej możliwości kształcenia, które są dla niej najbardziej odpowiednie.

Cztery obszary zawodów można scharakteryzować w następujący sposób:

D
Obszar DANE/INFORMACJE wymaga aktywności proceduralnej, która polega na analizowaniu informacji, danych liczbowych, posługiwania się symbolami, słowami, kodami, wzorami, zasadami, procedurami, normami, przepisami prawnymi w działalności instytucji i w biznesie itp. Taką aktywność powinni przejawiać wszelkiego rodzaju ANALITYCY, którzy będą pracować zgodnie z preferowaną aktywnością proceduralną.

R
Obszar RZECZY/PRZEDMIOTY wymaga aktywności fizycznej /operacyjnej, która polega na wykonywaniu zadań związanych z techniką i przyrodą; obsługą maszyn i urządzeń, przetwarzaniem surowców, budową domów, opieką nad zwierzętami, uprawą ziemi, przetwórstwem spożywczym i rzemiosłem. Taką aktywność powinni przejawiać wszelkiego rodzaju WYKONAWCY, którzy będą pracować zgodne z preferowaną aktywnością fizyczną.

I
Obszar IDEE/POMYSŁY wymaga aktywności twórczej, która polega na wykonywaniu zadań związanych z wytworami ludzkiej myśli, tworzeniem czegoś nowego w projektowaniu mody, wzornictwie, w architekturze, tworzeniu dzieł sztuki oraz poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań w badaniach naukowych a także wdrażaniem ich do praktyki. Taką aktywność powinni przejawiać wszelkiego rodzaju WYNALAZCY, którzy będą pracować zgodne z preferowaną aktywnością twórczą.

L
Obszar LUDZIE wymaga aktywności społecznej, która polega na wykonywaniu zadań na rzecz grup społecznych, w poszukiwaniu kreatywnych rozwiązań i w organizacji przestrzeni społecznej związanych ze świadczeniem pomocy, doradzaniem nauczaniem, opieką medyczną i obsługą ludzi, motywowaniem do działania, kierowaniem i zarządzaniem innymi ludźmi. Taką aktywność powinni przejawiać wszelkiego rodzaju ANIMATORZY, które będą pracować zgodne z preferowaną aktywnością społeczną.

W każdym zawodzie wykonywana są zadania występujące w czterech obszarach, ale w różnym natężeniu: np. w zawodzie informatyka najważniejszym , pierwszym obszarem są Dane/informacje; kody, wzory, liczby, na drugim miejscu Idee/pomysły na najlepsze rozwiązania, na trzecim miejscu informatyk komunikuje się ze zleceniodawcą i odbiorami jego pracy i są to zadania z obszaru Ludzie a na ostatnim miejscu występują zadania związane z obsługą komputera, Internetu i innych urządzeń technicznych. A zatem kod tego zawodu branżowego czy kierunku studiów to DILR (kod wskazuje, jaka jest kolejność zadań z obszarów zawodów). W ten sposób można opisać każdy kierunek studiów lub branżę zawodów.
Na podstawie rzetelnego i trafnego narzędzia - odpowiadającego standardom statystycznym - Kwestionariusza Preferowanych Aktywności (KPA) , każdy użytkownik programu może wygenerować Kod Planowanej Kariery (KPK) i na tej podstawie uzyskać informacje o możliwościach kształcenia zgodnych z jego preferowanymi aktywnościami, które mogą być wskaźnikiem jego zainteresowań.
KPA zawiera 40 pytań odnoszących się do czterech obszarów zawodów. Każde pytanie w KPA opatrzone jest foto, które ilustruje i przybliża użytkownikom jego treść. Po wygenerowaniu KPK z zaznaczenie uzyskanych odpowiedzi, pojawiają się wykazy zawodów i kierunków studiów najbardziej zbieżnych z Kodem Planowania Kariery.
OBSZAR D - praca z DANYMI/INFORMACJAMI
wymagający aktywności proceduralnej (ANALITYCY) znajdują się trzy podsektory: DL, DI, DR, każdy z dwiema dziedzinami.
Sektor DL: Praca z DANYMI I LUDŹMI obejmuje dziedziny:
DLRI: ADMINISTRACJA I BIZNES, którą reprezentuje zawód URZĘDNIK.
DLIR: OBSŁUGA PRAWNA, którą reprezentuje zawód PRAWNIK.

Sektor DI: praca z DANYMI I IDEAMI obejmuje dziedziny:
DILR: Finanse/Ekon./Marketing, którą reprezentuje zawód FINANSISTA.
DIRL Informatyka /Informacja reprezentuje zawód INFORMATYK.

Sektor DR: praca z DANYMI I RZECZAMI obejmuje dziedziny:
DRIL: SPEDYCJA, którą reprezentuje zawód LOGISTYK.
DRLI: TRANSPORT, którą reprezentuje zawód PILOT
Obszar R - praca z RZECZAMI/PRZEDMIOTAMI
wymagający aktywności fizycznej (WYKONAWCY) znajdują się trzy sektory podsektory: RD, RL, RI każdy z dwiema dziedzinami.
Sektor RD praca z RZECZAMI I DANYMI obejmuje dziedziny:
RDIL: ELEKTR/ENERG/MECHANIKA, którą reprezentuje zawód MECHANIK
RDLI: BUDOWA/SUROWCE, którą reprezentuje zawód BUDOWNICZY

Sektor RL: Praca z RZECZAMI I LUDŹMI obejmuje dziedziny:
RLDI: OCHRONA, którą reprezentuje zawód RATOWNIK
RLID: BEZPIECZEŃSTWO, którą reprezentuje zawód OBROŃCA

Sektor RI: Praca z RZECZAMI I IDEAMI obejmuje dziedziny:
RILD: PRZYRODA/NATURA , którą reprezentuje zawód ROLNIK
RILD: PRZETWÓR./RZEMIOSŁO, którą reprezentuje zawód RZEMIEŚLNIK
OBSZAR I praca z IDEAMI/POMYSŁAMI
wymagający aktywności twórczej (WYNALAZCY) znajdują się trzy sektory podsektory: IR, ID, IL każdy z dwiema dziedzinami.
Sektor IR: Praca z IDEAMI/RZECZAMI obejmuje dwie dziedziny:
IRLD: WZORNICT./MODA/ARCH, którą reprezentuje zawód PROJEKTANT
IRLD: SZTUKA/KULTURA, którą reprezentuje zawód ARTYSTA

Sektor ID: Praca z IDEAMI I DANYMI obejmuje dwie dziedziny:
IDRL: TECHNOLOGIA/INŻYNIERIA, którą reprezentuje zawód INŻYNIER
IDLR: NAUKI ŚCISŁE, którą reprezentuje zawód BADACZ
Sektor IL: Praca z IDEAMI I LUDŹMI, obejmuje dwie dziedziny:
ILRD: NAUKI MEDYCZNE. którą reprezentuje zawód LEKARZ
ILDR: HUMAN. I NAUKI SPOŁ., którą reprezentuje zawód HUMANISTA
OBSZAR L - praca Z LUDŹMI
wymagający aktywności społecznej (ANIMATORZY) znajdują się trzy sektory podsektory: LI, LR, LD, każdy z dwiema dziedzinami:
Sektor LI: Praca z LUDŹMI I IDEAMI obejmuje dwie dziedziny:
LIDR: POMOC PSYCHOL.PEDAG., którą reprezentuje zawód DORADCA
LIRD: EDUKACJA, którą reprezentuje zawód NAUCZYCIEL

Sektor LR: Praca z LUDŹMI I RZECZAMI, obejmuje dwie dziedziny:
LRID: USŁUGI MEDYCZNE , którą reprezentuje zawód OPIEKUN
LRDI: USŁUGI SPOŁECZNE, którą reprezentuje zawód GASTRONOM

Sektor LD: Praca z LUDŹMI I DANYM, obejmuje dwie dziedziny
LDRI: SPRZEDAŻ , którą reprezentuje zawód HANDLOWIEC
LDIR: ZARZĄDZ.ZASOB. LUDZKIMI, którą reprezentuje zawód MENEDŻER

PODSUMOWANIE

Planowanie przyszłości zawodowej to niezwykle ważny (dla młodzieży, jej rodziców oraz gospodarki i kondycji rynku pracy) proces zajmowania przez jednostkę miejsca i pozycji w strukturze społecznej. Rolą doradztwa zawodowego jest przygotowanie młodzieży do planowania kariery zgodnej z jej możliwościami psychofizycznymi oraz potrzebami rynku pracy. Proces ten ma m in. na celu:

Arena Planowania Kariery to: 33 branże, 34 grupy kierunków studiów. Dla młodzieży stanowić ona może symboliczną ARENĘ PLANOWANIA KARIERY, która ułatwi jej dokonanie wyboru dalszej nauki: szkoły branżowej, liceum a później kierunku studiów.

Kwestionariusz Preferowanych Aktywności

Określenie własnej wiodącej aktywności może rozpocząć proces:

przez poszukiwanie najbardziej odpowiedniego kierunku dalszego kształcenia, w wyróżnionych 4 obszarach, 12 sektorach i 24 dziedzinach.

Możliwości kształcenia po ukończeniu szkoły podstawowej w polskim systemie edukacji to: